جهانگیری: 12 میلیارد دلار فاینانس به زودی اجرایی می شود

معاون اول رئیس جمهور از نهایی شدن 12 میلیارد فاینانس خبر داد و گفت: این فاینانس ها به زودی وارد مرحله اجرا خواهد شد.به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی موانع و مشکلات استفاده از منابع مالی خارجی در پروژه‌های مهم، با بیان این که پروژه‌های مهم با استفاده از 17 میلیارد دلار فاینانس از طریق چین در کشور در حال اجراست، افزود: علاوه بر این، در حدود 30 میلیارد دلار موافقت نامه استفاده از منابع مالی خارجی از طریق چین و برخی کشورهای اروپایی به امضا رسیده که از این میزان، تا کنون 12 میلیارد دلار نهایی شده است و به زودی وارد مرحله اجرا و گشایش ال سی خواهد شد که این دستاوردها بخشی از دستاوردهای برجام است.
در این جلسه همچنین رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری گزارشی از آخرین وضعیت طرح‌های معرفی شده برای استفاده از فاینانس ارائه کرد. محمد خزاعی افزود: بیش از 29 میلیارد دلار موافقت‌نامه استفاده از فاینانس با طرف‌های خارجی به امضا رسیده اند که از این میزان 12 میلیارد دلار در حال طی‌کردن مراحل نهایی هستند و به زودی وارد مرحله اجرا خواهند شد.براساس این گزارش برقی کردن راه آهن تهران ـ مشهد، برقی کردن راه آهن گرمسارـ اینچه برون، احداث نیروگاه هرمزگان، فولاد گل گهر، کاغذ سبز خوزستان، بیمارستان سلامت برکت،‌ نیروگاه های سیکل ترکیبی زنجان، لامرد و آبادان، پالایشگاه جاسک، فاز دوم پالایشگاه آبادان و احداث بیمارستان 200 تخت خوابی درمان سرطان در کرج پروژه هایی هستند که قرار است از 12 میلیارد دلار منابع مالی خارجی استفاده کنند.
ارقام متفاوت از فاینانس خارجی
جهانگیری در حالی از نهایی شدن 12 میلیارد دلار فاینانس خبر داده است که پیشتر رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی به مناسبت انعقاد قرارداد پنج میلیارد یورویی بین ایران و ایتالیا، مجموع قراردادهای فاینانس بین ایران و کشورهای دیگر را بیش از 40 میلیارد دلار اعلام کرده بود. در تشریح دلیل تفاوت آمارهای فاینانس به خصوص بین آمارهای سیف و جهانگیری، باید به تفاوت بین مراحل نهایی شدن فاینانس ها از موافقت نامه اولیه تا نهایی شدن قرارداد اشاره کرد.


با این وجود به نظر می رسد تعارضات به همین نکته ختم نمی شود. به طوری که اگر طبق اظهارات جهانگیری، رقم 17 میلیارد دلار فاینانس در حال اجرای چین را با 30 میلیارد دلار موافقت نامه استفاده از منابع مالی خارجی از طریق چین و برخی کشورهای اروپایی جمع بزنیم، به رقم 47 میلیارد دلار می رسیم که با آمار 40 میلیارد دلاری سیف، رئیس کل بانک مرکزی تفاوت زیادی دارد.
از سوی دیگر، رقم 29 میلیارد دلار موافقت نامه ای که خزاعی اعلام کرده است، با همه رقم های قبلی نیز تعارض دارد. بنابراین باید در خصوص فاینانس ها از دولت مطالبه داشت که اگر چه جزئیات فاینانس ها محرمانه است، لااقل آمار یک دست و یکپارچه ای از این وضعیت به فضای رسانه ای و عمومی ارائه شود.